Pages

Thursday 26 May 2011

Phoenix Bangkit Dari Abu

Assalamualaikum...

Alhamdulillah akhirnya impianku untuk memulakan sebuah blog tercapai hari ini. Blog yang ku namakan "Akulah Phoenix" ini adalah sebuah blog yang melambangkan semula kebangkitan semangat dalam diriku. Semangat yang pernah jatuh namun kini bangkit semula walaupun terpaksa melalui pengalaman yang menyakitkan. Sebab itu kunamakan blog ini sempena Burung Phoenix iaitu nama seekor burung yang menjadi lagenda zaman dahulu kala.

Aku pertama kali mengenal Burung Phoenix ini daripada filem Harry Potter di mana Dumbledore (watak ahli sihir baik) memiliki seekor burung sakti yang dipanggil Phoenix. Burung Phoenix ini digambarkan memiliki bulu yang sangat indah berwarna merah keemasan.  Phoenix dikatakan dapat hidup selama 500 atau 1461 tahun. Setelah hidup selama itu, phoenix membakar dirinya sendiri. Setelah itu, dari abunya, muncullah kembali burung phoenix muda. Phoenix merupakan simbol dari keabadian, lambang dari kitaran kehidupan setelah mati, dan simbol kebangkitan tubuh setelah mati. Teriakan Phoenix juga dikatakan dapat menghasilkan rima lagu yang paling indah.

Harapanku agar blog ini menjadi satu wadah untuk aku berkongsi  serba sedikit pengalaman hidupku yang mungkin bermanfaat untuk mereka yang sudi untuk  membacanya. Wassalam...


3 comments: