Pages

Friday 27 May 2011

Kritik ada caranya

Assalamualaikum,

Macam-macam ragam manusia ni. Ada yang suka buat hal sendiri. Ada yang suka jaga tepi kain orang. Ada juga suka menjatuhkan orang. Ada juga yang suka menjadi batu api.  Macam-macam ada.. Itulah lumrah kehidupan manusia yang penuh ragam..

Ada pula sesetengah manusia ni sanggup menghabiskan masa dan tenaganya untuk mengkritik orang lain tanpa memberi peluang orang yang dikritik itu untuk cuba muhasabah dirinya terlebih dahulu. Kritikan yang diberi pulak  langsung tak membina sebaliknya dapat memusnahkan imej individu yang dikritik tersebut.

Sebenaranya aku tak kisah kalau mengkritik tetapi biarlah kritikan yang diberikan itu kritikan yang membina. Kritikan memang perlu untuk seseorang itu berubah menjadi lebih baik. Tetapi kalau kritikan yang diberikan itu kritikan yang memusnah , ianya tidak akan mencapai apa-apa kebaikan langsung untuk mana-mana pihak. Sebaliknya hanya akan menyemarakkan api permusuhan yang berpanjangan.



Di bawah ini tips yang boleh kita gunakan sebagai panduan dalam membuat  kritikan:

1) Fahami dan kuasai terlebih dahulu permasalahan yang ingin kita kritik itu. Ramai orang yang suka mengkritik tanpa memahami persoalan sebenar sehingga yang muncul adalah kesalahfahaman. Jika tak faham atau memahami hal yang sebenar lebih baik diam dan cari maklumat tambahan terlebih dahulu.

2) Gunakanlah cara mengkritik yang santun dan beretika. Jangan sesekali menyampaikan sesuatu kritikan itu secara emosional apatah lagi menggunakan kata-kata yang kesat sehingga memalukan pihak yang dikritik.

3) Kritik yang hendak disampaikan itu hendaklah disesuaikan dengan situasi dan keadaan. Jangan sesekali menyampaikan kritik yang pedas dihadapan khalayak ramai sehingga membuatkan orang yang dikritik itu malu. Sebaiknya sampaikanlah kritikan dalam keadaan hati yang baik dan tenang.

4) Jika orang perseorangan atau sesuatu organisasi itu bersetuju mengikut sebagaimana yang anda sarankan, jangan sesekali pula rasa semacam berjasa atau telah memainkan perana penting dalam membuat perubahan tersebut. Selain menimbulkan perasaan ujub dan takbur, hal sebegini secara tidak langsung menunjukkan andalah yang sepatutnya yang perlu dikritik.

5) Jangan lupa untuk niat , maksudnya sebelum kita mengkritik seseorang sebaiknya sertai dengan niat untuk melakukan ibadah dalam rangka Amar makruf nahi mungkar. Barulah kritikan kita itu akan dinilai sebagai Ibadah disisiNya.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment